Zaledwie kilka lat po ukończeniu wydziału lotniczego Politechniki Warszawskiej zostałem członkiem zespołu nadzoru jednego z pierwszych wieżowców Warszawy – BH i CHZ („INTRACO II”) – siedziby firm handlu zagranicznego, wykonanej przez BPA / Szwecja, ukończonej w 1979 r.:
- 140 m wysokości,
- 47 pięter,
- 268.000 m kw.
Kolejnym zadaniem były negocjacje kontraktu i nadzór nad realizacją budynku
LOT Complex – Hotel i Dworzec Lotniczy PLL LOT, rozpoczęty w 1978 r. przez Cementation International Ltd. z Londynu:
- 140 m wysokości,
- 42 piętra,
- ok. 500.000 m kw.
Lata spędzone w Libii to praca w środowisku międzynarodowych kontraktów budowlanych, choć obiekty trochę mniejszej skali.
Lata w Iraku to praca w zespole inżynierów brytyjskich i amerykańskich.
Kolejnym wyzwaniem były negocjacje i realizacja pierwszego w Polsce kontraktu FIDIC –
LIM Center (b. LOT Complex). Inwestycja rozpoczęta przez Cementation International Ltd. w 1978 r. została ukończona przez ILBAU (Austria) we współpracy z Marriott Corp. (USA). Wówczas był to największy obiekt tego typu budowany w Europie.
Unikalne na owe czasy kwalifikacje zaowocowały powierzeniem mi roli głównego negocjatora kontaktu i funkcji Inżyniera (FIDIC) –
Międzynarodowego Portu Lotniczego OKĘCIE II, obejmującego też Bazę Cateringu i Terminal Cargo.
Spośród wielu realizacji wykonywanych na własny rachunek warto pochwalić się:
- Przygotowaniem realizacji jednego z pierwszych w Polsce biurowca klasy A dla amerykańskiego inwestora – International Business Center w Warszawie. Niestety kto inny kończył ten obiekt.
- Zarządzaniem procesem projektowania i realizacji Fabryki Tapicerki Samochodowej w Płońsku dla Ford Motor Co.
Praca na stanowisku dyrektora oddziału szwajcarskiego koncernu (Landis & Staefa) zaowocowała ciekawymi realizacjami parę lat później.
Kolejnym znaczącym obiektem był
HYATT REGENCY HOTEL w Warszawie, budowany dla włoskiego inwestora według amerykańskich standardów.
Kolejny zrealizowany projekt nie wymaga reklamy:
- Złote Tarasy w Warszawie – Centrum handlowo-biurowe z kompleksem kin i parkingami o powierzchni ok. 200.000. m kw., wartości ponad 300 milionów EURO.
Niektóre inwestycje w których brałem udział ostatnio:
- Terminal II w Porcie Lotniczym na Okęciu;
- Międzynarodowy konkurs architektoniczny na Muzeum Historii Polski;
- Trasa Szybkiego Ruchu S8 w rejonie Rawy Mazowieckiej – Piotrkowa Trybunalskiego;
- Multimodalny Dworzec Łódź Fabryczna – największy dworzec kolejowy Europy w budowie
- Przygotowanie budowy Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Teatry TR Warszawa na Pl. Defilad w Warszawie